The thrill of it all
1
Amsterdam: Ambo|Anthos, 2015
371 p.
9789026328510 (paperback)

It's only rock 'n roll

ROMAN. Het moet zowat van High Fidelity (1995) van Nick Hornby geleden zijn dat er nog eens een rockroman met enige weerklank verscheen. De Ierse schrijver Joseph O'Connor knoopt aan bij een mooie Angelsaksische traditie.

De rockroman lijkt inderdaad een typisch Angelsaksisch gegeven, met als twee grote uitschieters natuurlijk Roddy Doyles The Commitments en Nick Hornby's High Fidelity. Dat de Ier Joseph O'Connor (°1963) ooit zijn eigen bijdrage zou leveren aan het genre leek in de sterren geschreven te staan. Als broer van Sinéad hoefde hij in theorie zijn oor maar te luisteren te leggen bij zuslief om een rollercoaster van een boek in handen te hebben.

Of hij dat ook gedaan heeft, weten we niet. De man staat erom bekend in het openbaar nooit over zijn familie te praten, maar fans van Sinéad willen we waarschuwen: er komt in de roman geen enkel personage voor dat ook maar iets met haar van doen heeft. Nee, O'Connor heeft voor een heel andere band gekozen, een meer klassieke, met Fran, een Vietnamees adoptiekind dat zich graag aan Bowie spiegelt als leadzanger, de Ierse Robbie op gitaar, celliste en 'Oxfam Fatale' Trez op de bas en haar broer Séan op de drums. Samen vormen ze The Ships in the…Lees verder

Het verhaal van de fictieve Britse rockgroep ‘The Ships’ wordt verteld door hun gitarist Robbie Goulding. De Ier die opgroeide in Dublin, verhuist naar Engeland als zijn ontslagen vader werk vindt bij Whipsnade Zoo bij Luton. In 1981, dan 17, gaat hij aan de plaatselijke hogeschool studeren en omdat hij allang gitaar speelt, raakt hij bevriend met medestudent Fran, excentriek zanger van Vietnamese afkomst. Als later celliste Trez en haar tweelingbroer Sean, een charismatische drummer, erbij komen, is de rockgroep die ‘The Ships in the Night’ gaat heten, geboren. Na een moeilijke start trekken ze via een demo de aandacht van DJ John Peel en krijgen succes. Dit is de 8e, goedvertaalde roman van de Ierse auteur (1963) die het bekendst is door zijn historische roman ‘Stella Maris’ (2002). In deze 8e is het verhaal van opkomst en ondergang van de fictieve rockgroep niet alleen heel boeiend, herkenbaar en vaak geestig, het geeft ook een heel goed, levendig beeld van de Britse scene in de 80…Lees verder

Over Joseph O'Connor

CC BY-SA 2.5 - Foto van/door che
(Please credit as "Petr Novák, Wikipedia" in case you use this outside Wikimedia projects.)

Joseph Victor O'Connor (Dublin, 20 september 1963) is een Iers schrijver. Hij is de broer van zangeres Sinéad O'Connor.

Voordat hij in 1991 debuteerde met zijn roman Cowboys and Indians was hij werkzaam als journalist voor onder andere The Sunday Tribune en het tijdschrift Esquire. Na zijn debuut schreef O'Connor romans, essays, toneelstukken en filmscripts. Bekende romans van zijn hand zijn Stella Maris (Star of the Sea, 2002), Inishowen (2000) en De verkoper (The Salesman, 1998). Zijn historische roman Redemption Falls verscheen in 2007. Voor Star of the sea ontving hij de Prix Littéraire Européan Madeleine Zepter. De boeken van O'Connor zijn in circa 30 talen vertaald.

Selecte bibliografie

• Cowboys and Indians (1991)
  • True Believers (korte verhalen)