De vuurtoren
Jan Terlouw Sanne Terlouw
1
[Amsterdam]: Nieuw Amsterdam, 2010
288 p.
9789046807187 (paperback)

Wetenschapper Lars verdwijnt vlak voor de geboorte van zijn eerste kind. Zijn vrouw Leonie Reders gaat samen met haar vader op onderzoek uit. Ze ontdekken dat iedereen die mogelijk iets met de verdwijning te maken heeft, vermoord wordt. De lezer intussen weet wat het motief is achter de verdwijning van Lars. 'De vuurtoren' is de vijfde roman van Jan Terlouw en zijn dochter Sanne over het speurdersduo Reders & Reders. Heel mooi wordt beschreven hoe vader Job moeite heeft met het huwelijk van zijn dochter. Het onderzoek van vader en dochter is niet echt realistisch, terwijl de politie nauwelijks iets onderneemt en allerlei aanwijzingen over het hoofd ziet. De rol van de ontvoerder is evenmin geloofwaardig. Hoewel het geheel lekker leest en afgezien van de ontbrekende logica spannend, toch niet het beste boek van dit schrijversduo. Paperback met normale druk.

Over Jan Terlouw

Jan Cornelis Terlouw (Kamperveen, 15 november 1931) is een Nederlandse schrijver en voormalig politicus voor D66.

Jeugdjaren

Jan Terlouw werd geboren als het tweede kind van Jan Cornelis Terlouw sr. en Grietje Terlouw-Stein. Zijn zus was anderhalf jaar ouder. Hierna werden er in het gezin Terlouw nog drie kinderen geboren, onder wie een tweeling.

De familie verhuisde na Jans geboorte een aantal keer kort na elkaar. Terlouw groeide op in de Veluwse dorpen Garderen en Wezep, waar zijn vader Gereformeerde Bonds-predikant was. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verbleef het gezin Terlouw in Wezep, een periode die een grote invloed op Jan Terlouws persoonlijke ontwikkeling had. Jan Terlouw maakte van zeer nabij de deportatie van een joodse klasgenoot mee en enkele bombardementen. Duitse legerofficieren hadden vanaf 1941 inkwartiering in het huis van de Terlouws. Tijdens de hongerwinter hielp hij langskomende trekkers.

Jan T…Lees verder op Wikipedia