Daddy
Amsterdam: Lebowski Publishers, 2020
235 p.
9789048856329 (paperback)

Verhalen vol daddy issues

In de Hollywoodverhalen van Emma Clines bundel Daddy gaat stijl boven inhoud.

In de bejubelde roman De meisjes zette de Amerikaanse Emma Cline haar klauwen in de vrouwen die sekteleider en moordenaar Charles Manson omringden. Nu komt ze met Daddy, een verhalenbundel over vaders en kinderen, waarin ze zich andermaal verdiept in de duistere drijfveren van de mens.

De vaders zijn niet het type voor wie je een fijn vaderdaggeschenk koopt. In 'Een generaal met pensioen heeft niets meer te doen' verlangt de pater familias naar de tijd waarin vaders nog als een godheden op hun troon zaten. Het liefst kijkt hij naar kitscherige oude films waarin de kroost 'pappie' aanbidt. Geleidelijk aan laat Cline zien hoe de man zijn kinderen onder de knoet hield. Niet alle driftkikkers zien eruit alsof ze elk moment in woede kunnen uitbarsten. In 'Op het spoor' kan de vader met dienst de schijn wekken een vriendelijk man te zijn 'en daarvoor hoefde hij alleen maar zijn opgevouwen jasje op de stoel naast hem te leggen'. Dit ronduit hatelijke personage is onderweg naar de e…Lees verder

Bundel met tien korte verhalen over de kwetsbaarheid van menselijke relaties. Veel van de verhalen gaan over oudere mannen - en vrouwen - die in een bepaalde crisis van hun leven zitten binnen een gezin of binnen een relatie, vanwege verkeerde keuzes die ze hebben gemaakt. Zo mijmert een vader over zijn verwende kinderen waarin hij enorm teleurgesteld is. Of schaamt een vader zich over de schamele artistieke activiteiten van zijn zoon. En dan is er een vrouw die zich verstopt voor de gevolgen van haar affaire met een beroemde acteur. De verhalen zijn prachtig geschreven in levendig en fantasierijk proza en behandelen onderwerpen zoals overspel, verslaving, mannelijkheid en gebroken relaties. De karakters zijn complex maar menselijk en herkenbaar. Elk verhaal ademt een sombere deprimerende sfeer en eindigt heel abrupt, zonder een oplossing, zodat de lezer zijn eigen conclusies kan trekken. Zeven verhalen zijn reeds eerder gepubliceerd in kranten of tijdschriften. Voor het verhaal ‘Mar…Lees verder