Daddy
Amsterdam: Lebowski Publishers, 2020
235 p.
9789048856329 (paperback)

Verhalen vol daddy issues

In de Hollywoodverhalen van Emma Clines bundel Daddy gaat stijl boven inhoud.

In de bejubelde roman De meisjes zette de Amerikaanse Emma Cline haar klauwen in de vrouwen die sekteleider en moordenaar Charles Manson omringden. Nu komt ze met Daddy, een verhalenbundel over vaders en kinderen, waarin ze zich andermaal verdiept in de duistere drijfveren van de mens.

De vaders zijn niet het type voor wie je een fijn vaderdaggeschenk koopt. In 'Een generaal met pensioen heeft niets meer te doen' verlangt de pater familias naar de tijd waarin vaders nog als een godheden op hun troon zaten. Het liefst kijkt hij naar kitscherige oude films waarin de kroost 'pappie' aanbidt. Geleidelijk aan laat Cline zien hoe de man zijn kinderen onder de knoet hield. Niet alle driftkikkers zien eruit alsof ze elk moment in woede kunnen uitbarsten. In 'Op het spoor' kan de vader met dienst de schijn wekken een vriendelijk man te zijn 'en daarvoor hoefde hij alleen maar zijn opgevouwen jasje op de stoel naast hem te leggen'. Dit ronduit hatelijke personage is onderweg naar de e…Lees verder

Verhalen waarin de schaduwkant van de mens wordt getoond. Een meisje van zeventien verkoopt haar gedragen slipjes voor 75 dollar aan mannen. De nanny van een beroemde familie verstopt zich na een schandaal voor de haar belagende pers, de zoon van een bekende filmproducent die elkaar tien jaar niet hebben gezien, maakt dankzij crowdfunding een waardeloze film, de eigenaar van een groot textielbedrijf en vader van een gezin heeft seks met de jonge verkoopstertjes. Relaties zijn verbroken, kinderen krijgen geen aandacht, seks is een ongebonden genot. In kortere en wat langere verhalen wordt deze zijkant van de samenleving beschreven in een weinig boeiende taal met veel onbenullige bijkomstigheden. De personages hebben geen diepgang en geen enkele karaktertekening. De Amerikaanse auteur schreef eerder 'De meisjes' (2016), haar debuut.