Duits
Der Halbbart
Amersfoort: Meridiaan uitgevers, 2023
595 p.
9789493169562 (paperback)

Meeslepend sprookje vol middeleeuws fakenieuws -BOEK VAN DE WEEK

Het opvallendste boek uit het nieuwe aanbod. Charles Lewinsky schrijft in zijn meeslepende nieuwe roman Halfbaard over een verhalenverteller in de dop. De jonge Sebi, gemangeld in een conflict tussen clerus en burgerij, leert al diep in de middeleeuwen hoe het volk naar nepnieuws smacht.

Het is met zijn bezwerende zinnen, meanderende verhaallijnen, kleurrijke figuren en eeuwenoude wijsheden één groot meeslepend sprookje, de roman Halfbaard van de Zwitserse schrijver Charles Lewinsky. En met zijn gruwelijkheden, natuurlijk, het duister dat de grondtoon vormt van epische volksvertellingen.

Hoofdpersoon is het jongetje Sebi − gedoopt Eusebius, bijgenaamd Kwezeltje omdat hij noch het vernuft van zijn oudste broer Origenes (Geni) noch de strijdlust van de middelste Policarpus (Poli) bezit. Al voelt hij zich er niet toe geroepen, verzucht hij, zijn toekomst zal wel in het klooster van Einsiedeln liggen.

Met de benedictijner monniken betwisten de bewoners van zijn dorpje in kanton Schwyz de eigendom van een alpenwei − een strijd die sinds jaar en dag in der minne geschikt lijkt, tot er olie op het vuur wordt gegooid.

Liefde voor taal en lezen

Katalysator is begin 12de eeuw de aankomst in deze contreien van Halfbaard, e…Lees verder

De waarheid volgens een middeleeuwer

Mensen zijn gevaarlijk, zo leert de jonge Sebi in Halfbaard . En hun verhalen nog meer. Een wijze les van meesterverteller Charles Lewinsky.

Wij, mensen, zijn verzot op verhalen. Want de werkelijkheid is soms moeilijk te verteren: te complex, hard, saai. Maar meng feiten met fictie, zorg voor sensatie en spanning, en hop, we zijn ermee weg. Zo eren we onze idolen, zo schrijven we geschiedenis, zo verdraaien we wat dagelijks in de wereld gebeurt.

Ook in de middeleeuwen hadden ze daar een handje van weg. Samenzweringstheorieën, roddels, nepnieuws: het zijn geen moderne fenomenen, ze bestonden altijd al. 'Een goed verhaal is beter dan een slechte werkelijkheid', leren we in het epos Halfbaard van de Zwitserse auteur Charles Lewinsky. Wat verhalen kunnen aanrichten en hoe een rommelige boerenopstand opgeblazen wordt tot een mythe, daarover gaat deze vuistdikke roman.

We keren terug naar het begin van de veertiende eeuw en maken kennis een puberjongen uit het Zwitserse dorp Schwyz. Sebi weet nog niet wát hij is, wel wat hij níét wil zijn. Geen soldaat zoals zijn oom Alisi, en…Lees verder

Recensie Halfbaard -Een roman in brokstukken

Charles Lewinsky duikt, bijna twintig jaar na Het lot van de familie Meijer, opnieuw in de Zwitserse geschiedenis. Halfbaard speelt in de 14de eeuw en is een prachtig verhaal over het vertellen van verhalen.

Als de vertellingen van Duizend-en-een-nacht niet in het Midden-Oosten maar in Zwitserland zouden zijn geschreven, zou Halfbaard van Charles Lewinsky wellicht het resultaat zijn geweest. Verruil elegante paleizen door modder en klei, sprookjesachtige verdwijntrucs door lichamelijke verminkingen en de elegante Sjeherazade door de 13-jarige dorpsjongen Sebi en je krijgt een beetje een idee van deze roman die geen roman wil zijn. Want een roman is Halfbaard allerminst. Maar vertellen kan Sebi als geen ander.

Charles Lewinsky (1946) wordt in zijn thuisland Zwitserland ook wel een Tausendsassa genoemd, een alleskunner. Hij is sinds de jaren tachtig actief als schrijver, maar verwierf pas echte bekendheid met het in 2006 verschenen Melnitz, dat in het Nederlands werd vertaald als Het lot van de familie Meijer. In die roman, die herdruk na herdruk beleefde, volgt Lewinsky nauwgezet hoe eind 19de en begin 20ste eeuw ook in Zwitserland de Jodenhaat toeneemt. Het is een boek waarvoor …Lees verder

Vertellen is net als pissen

****1/2

In zijn meeslepende nieuwe roman schrijft de in het Duits schrijvende Zwitser Charles Lewinsky over een verhalenverteller in de dop. De jonge Sebi, gemangeld in een conflict tussen clerus en burgerij, leert al diep in de middeleeuwen hoe het volk smacht naar nepnieuws. Het is met zijn bezwerende zinnen, meanderende verhaallijnen, kleurrijke figuren en eeuwenoude wijsheden één groot meeslepend sprookje. En met zijn gruwelijkheden, natuurlijk, het duister dat de grondtoon vormt van epische volksvertellingen en dat hier mee door de duivel wordt aangedragen.

De hoofdpersoon is het jongetje Sebi - gedoopt Eusebius en bijgenaamd Kwezeltje, omdat hij het vernuft van zijn oudste broer noch de strijdlust van de middelste Policarpus bezit. Al voelt hij zich er niet toe geroepen, verzucht hij, zijn toekomst zal wel in het klooster van Einsiedeln liggen. Met de benedictijner monniken betwisten de bewoners van zijn dorpje het eigendom van een alpenwei. De kat…Lees verder

Een kloeke (595 blz.) historische roman over een jongen die verhalenverteller wil worden. Het is het begin van de veertiende eeuw en de 13-jarige Sebi besluit dat hij geen boer of soldaat wil worden, maar een professioneel verhalenverteller. In zijn dorp in het oerkanton Schwyz is dit geen gemakkelijke taak. Hij leert van Halfbaard, een vreemdeling met een mysterieus uiterlijk, wat mensen beweegt en hoe hij het beste uit zichzelf kan halen, zelfs in moeilijke tijden. Het boek schetst een beeld van het middeleeuwse leven en toont de vaardigheden van Sebi en zijn leermeesteres Anneli door middel van spannende verhalen. Het boek is een eerbetoon aan de kunst van het vertellen, maar toont ook de manipulatieve kant ervan. In talige en levendige stijl geschreven. Geschikt voor de meer literaire lezer. Charles Lewinsky (Zürich, 1946) is een bekende Zwitserse schrijver, scenarioschrijver en toneelschrijver. Hij schreef meerdere boeken. Zijn werk werd in meer dan vijftien landen uitgegeven.

Over Charles Lewinsky

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Martin Lindner

Charles Lewinsky (Zürich, 14 april 1946) is een Zwitsers schrijver van literaire romans, toneelstukken, televisieseries, hoorspelen en liederen.

Leven

Lewinsky is van Joodse herkomst. Hij studeerde germanistiek en theaterwetenschappen in Zürich en Berlijn. Tot 1980 werkte hij veel voor het theater, als dramaturg en regisseur. Daarna legde hij zich vooral toe op het schrijverschap, aanvankelijk vooral ook voor het theater. Later maakte hij ook televisieshows en schreef hoorspelen, scripts voor diverse televisieseries, draaiboeken voor films en zo'n zevenhonderd songteksten. Eind jaren negentig begon hij ook literaire romans te schrijven.

Lewinsky woont en werkt tegenwoordig afwisselend in het Franse Vereux en in Zürich. Hij is getrouwd met Ruth Halpern, die eveneens schrijfster is.

Werk en waardering

Lewinsky toont zich in zijn literaire rom…Lees verder op Wikipedia